Vzhledem k tomu, že je léto stále v plném proudu, dnešní článek bude o smlouvě o zájezdu. Zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu byl společně s občanským zákoníkem v minulých letech novelizován kvůli směrnici EU č. 2302/2015 o souborných cestovních službách a spojených cestovních službách.

Smlouvou o zájezdu se pořadatel zavazuje obstarat pro zákazníka předem připravený soubor služeb cestovního ruchu (zájezd) a zákazník se zavazuje zaplatit souhrnnou cenu. Dříve se smlouva o zájezdu označovala jako cestovní smlouva.

V § 3078 nalezneme speciální pravidlo, které říká, že pokud je cestovní smlouva uzavřena přede dnem nabytí účinnosti nového občanského zákoníku podle dosavadních předpisů neplatná, považuje se za platnou smlouvu o zájezdu, vyhovuje-li NOZ. Zájezdem je soubor služeb cestovního ruchu podle zákona č. 159/1999 Sb..

Za pořadatele se považuje ten, kdo nabízí zájezd veřejnosti nebo skupině osob podnikatelským způsobem, a to i prostřednictvím třetí osoby. Dále se také za pořadatele považuje podnikatel, který předává údaje o zákazníkovi dalšímu podnikateli dle z. č. 159/1999 Sb. Kdo zprostředkuje nebo zařídí jednotlivé služby cestovního ruchu, se považuje za pořadatele, vyvolá-li na základě zvláštních okolností u třetích osob představu, že služby cestovního ruchu poskytuje jako zájezd na vlastní odpovědnost. Zde je vidět ukázka ochrany slabší strany v OZ.

Pořadatel vydá zákazníkovi při uzavření smlouvy či bezprostředně po jejím uzavření doklad o smlouvě, nebo-li potvrzení o zájezdu, v textové podobě. Je-li smlouva uzavřena za současné fyzické přítomnosti smluvních stran, může zákazník požadovat její vyhotovení na listině. V potvrzení by zákazník měl nalézt hlavně místo pobytu, ujednané dopravní prostředky, stravování a například údaj, že zákazník může odstoupit od smlouvy kdykoliv před zahájením zájezdu proti zaplacení přiměřeného odstupného za předčasné ukončení závazku ze smlouvy.  V potvrzení je rovněž třeba uvést, že odpovídá za řádné poskytnutí všech sjednaných služeb cestovního ruchu a že má povinnost poskytnout zákazníkovi pomoc v nesnázích.

Splňuje-li třetí osoba podmínky účasti na zájezdu, může jí zákazník smlouvu postoupit. Tím se myslí například, pokud je zájezd spojen s náročnou fyzickou aktivitou lezení v horách, aby nebyl na zájezd místo mladého horolezce poslán jeho dědeček, co není v kondici.

Pořadatel smí od smlouvy odstoupit pouze, když byl zájezd zrušen, nebo porušil-li zákazník svou povinnost.

Zákazník má právo odstoupit od smlouvy před zahájením zájezdu bez odstupného, jestliže v místě určení cesty nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu na dané místo (typicky například válka).

Kromě práva z vad existuje i speciální pravidlo pro náhradu ztráty radosti z dovolené, nebo-li újmy za narušení dovolené, zejména byl-li zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen.

O zájezd se nikdy nejedná, pokud jde o soubor služeb cestovního ruchu poskytnutý podnikateli za účelem jeho dalšího podnikání ani soubor služeb cestovního ruchu, jehož nabídka a poskytnutí není podnikáním.

Zdroje: NOZ §2521 an.