Změna zákona o volbě prezidenta

V reakci na soudní kontrolu registračního řízení, která byla provedena Nejvyšším správním soudem a následně Ústavním soudem, byl dne 23.7.2024 Senátu postoupen návrh zákona, kterým se mění zákon o volbě prezidenta republiky.

Nový zákon se věnuje především dvěma problémům, které odhalila soudní kontrola. První oblast se týká navrhování kandidátů na prezidenta republiky skupinou navrhujících poslanců nebo skupinou navrhujících senátorů. Přezkum Nejvyššího správního soudu odhalil mezeru v zákoně, kdy navrhující zákonodárce doposud prakticky mohl podpořit více jak jednoho prezidentského kandidáta. Pokud bude novelizace schválena, v zákoně o volbě prezidenta republiky bude výslovně stanoveno, že poslanec/senátor může být členem pouze jedné skupiny navrhujících poslanců/senátorů, tedy z titulu člena komory Parlamentu může navrhovat pouze jednoho kandidáta na prezidenta. Jakmile by došlo k tomu, že by poslanec/senátor byl k okamžiku uplynutí lhůty pro podání kandidátní listiny členem více skupin navrhujících poslanců/senátorů, změna předpisu tuto situaci řeší nastáním právní fikce, kdy se má za to, že není členem skupiny žádné. Ministerstvo vnitra bez zbytečného odkladu po podání kandidátní listiny na svých internetových stránkách určených pro volby zveřejní přehled poslanců a senátorů, kteří podali kandidátní listiny nebo se připojili k již podaným kandidátním listinám, informaci, který poslanec nebo senátor je součástí více než jedné skupiny navrhujících poslanců nebo navrhujících senátorů, informaci, kterého kandidáta poslanci nebo senátoři navrhují, jméno a příjmení navrhujícího občana a informaci, kterého kandidáta navrhuje.

Druhý okruh změn se týká sběru podpisů na petici pro podporu kandidatury občanských kandidátů na prezidenta republiky a procesu kontroly petic. Ministerstvo vnitra umožní využití nástroje pro sestavování elektronických petic k založení petice a následného sběru podpisů. Ten by měl být součástí Informačního systému správy voleb. Novelizace nadále ponechává tradiční možnost sběru podpisů formou listinné petice, která obsahuje úředně neověřené podpisy. Kontrola záznamů na listinné petici bude pokračovat jen do okamžiku, kdy se v součtu s elektronickou peticí dosáhne počtu 50 000 započitatelných petentů, pokud sama elektronická petice nenaplní novelizací nezměněnou hranici počtu podpisů.

Zdroj: sněmovní tisk č. 636

Předchozí článekDalší článek