Stavební zákon je v právním světě často označován různými, spíše nelichotivými názvy, a nepatří zrovna k nejoblíbenějším právním předpisům. V minulosti již několikrát novelizován, přesto stále ne perfektní, je stále trnem oku odborné veřejnosti. Návrh zákona, který vláda Sněmovně předložila dne 10. 9. 2020, si proto klade za cíl zjednodušit a zkrátit přípravy staveb pro zvýšení konkurenceschopnosti České republiky.
Hlavní novinkou má být vytvoření nové soustavy státní stavební správy v jehož čele má stát Nejvyšší stavební úřad jako ústřední správní úřad. Na dalším schodu hierarchie stavební správy budou krajské úřady, které mají být nadřízenými správními orgány dosavadních obecních úřadů obcí s rozšířenou působností.1
Návrh etabluje existenci Specializovaného stavebního úřadu v § 17, jež má vykonávat působnost stavebního úřadu ve věcech vyhrazených staveb (např. dálnice), včetně staveb souvisejících, které by jinak byly v působnosti krajského stavebního úřadu nebo obecního stavebního úřadu. Má tedy být správním úřadem s celostátní působností ve věcech stavebního řádu.
Návrh se snaží hlavně o zjednodušení dlouhých procesů, které notoricky provází přípravy staveb. Proto by mělo dojít k integraci dosavadních zainteresovaných dotčených orgánů do stavebních úřadů. Velké množství povolovacích procesů se sloučí do jediného řízení o povolení stavby, díky čemuž má dojít ke zrušení duality územního a stavebního řízení.
Další zajímavostí, kterou návrh přináší, je pokus o souhrnnou digitalizaci stavební agendy v podobě např. elektronického spisu stavebních úřadů, či digitální technické mapy.
1 Na této úrovni nemá dojít k oddělení státní správy a samosprávy
Zdroje: Sněmovní tisk č. 1008