Změna zákona o silničním provozu

Vláda ukončila připomínkové řízení k návrhu na změnu zákona o silničním provozu a dalších zákonů. Návrh si klade za cíl především zvýšit bezpečnost silničního provozu a provést revizi správních trestů, které mají v dnešní době již nedostatečnou preventivní funkci. Ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu by mělo vést nejen zpřísnění správních trestů za závažná porušení pravidel silničního provozu, ale i celkové nastavení sazeb správních trestů tak, aby důsledně odpovídaly typové závažnosti přestupků.

Současná právní úprava správního trestání v oblasti dopravních přestupků nedoznala poměrně dlouhou dobu výraznějších změn. Samotný bodový systém platí od roku 2006 a od té doby v něm nebyly provedeny významnější koncepční zásahy. Navrhovaná změna zákona se zaměřuje na posílení možnosti vyřešit přestupek policií na místě, neboť okamžitě uložený trest má větší výchovný účinek a současně nejsou zatěžovány další správní orgány vedením řízení o přestupku.

Speciální pozornost by měla být věnována nejrizikovější skupině účastníků silničního provozu, kterou jsou podle statistik dopravních nehod mladí a začínající řidiči. Návrh proto představuje institut řízení s mentorem. Případný nový § 83a říká, že řidičské oprávnění pro skupinu B lze s písemným souhlasem jejího zákonného zástupce udělit rovněž osobě, která dosáhla věku 17 let. Držitel tohoto řidičského oprávnění před dosažením věku 18 let je oprávněn k řízení motorového vozidla zařazeného do skupiny B pouze s doprovodem osoby, která je zapsána v registru řidičů jako jeho mentor. Mentorem může být osoba, které bylo řidičské oprávnění uděleno před více než 10 lety a která je zároveň držitelem řidičského průkazu nepřetržitě posledních 5 let. Mentor nesmí mít v bodovém systému zaznamenán jediný bod. Příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností pak zapíše mentora na žádost sedmnáctiletého řidiče s písemným souhlasem jeho zákonného zástupce do registru řidičů.

Zdroj: https://odok.cz/portal/veklep/material/ALBSCGFL5VG1/

Předchozí článekDalší článek