Registr plné moci

Dne 17.4.2024 schválil Senát vládní návrh zákona týkající se nového trendu digitalizace obsahu výkonu veřejné správy a to konkrétně nové digitální úpravy plných mocí.

Veřejná správa poskytuje fyzickým a právnickým osobám mnoho služeb, prostřednictvím nichž mohou vyřizovat své záležitosti. Díky zákonu č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, vznikl jako součást Registru práv a povinností Katalog služeb veřejné správy. V tomto Katalogu jsou evidovány informace o všech dostupných službách veřejné správy, včetně dílčích úkonů. V Katalogu jsou dále vedeny i informace o obslužných kanálech veřejné správy, kterými mohou FO a PO úkony realizovat.

Plná moc je velice často využívaný institut, který v sobě ovšem zahrnuje mnoho tzv. papírování okolo. V současné době v České republice není k dispozici žádné centrální řešení, které by spravovalo plné moci či zmocnění a uvedená oprávnění. Některé orgány veřejné moci využívají vlastní portálová řešení, ve kterých je možné elektronicky evidovat plné moci s uvedenými oprávněními, často však jsou jednotlivé plné moci realizovány pouze ke konkrétnímu případu či řízení. Při přístupu k digitálním službám orgánů veřejné moci ve smyslu zákona o právu na digitální služby musí být dle důvodové zprávy zákona umožněno uživateli služby čerpání této služby i na základě oprávnění k zastupování. Toto oprávnění může pocházet jak z údajů vedených v informačních systémech veřejné správy, tak z rozhodnutí uživatele služby a jejich vzájemné kombinace. Registr práv a povinností je logickým místem pro umístění údajů o těchto oprávněních a jejich vzájemných vazeb. Správcem tohoto základního registru je Digitální a informační agentura, která bude tyto údaje spravovat a udržovat pomocí nového informačního systému oprávnění k zastupování.

Zákon zakotvuje obecnou povinnost orgánu veřejné moci bez dalšího využívat údaje vedené v základních registrech nebo agendových informačních systémech při poskytování služeb veřejné správy uživatelům těchto služeb. Takové využití údajů je však striktně limitováno rozsahem agendy, pro jejíž výkon je orgán veřejné moci registrovaný. Orgán veřejné moci se musí omezit na využití pouze takových údajů, které jsou nezbytně nutné pro provedení úkonu. Další, objektivní podmínkou pro naplnění této povinnosti je, že údaje vedené v těchto informačních systémech jsou orgánu veřejné moci pro výkon jeho agendy také přístupné. Toto zbavuje občany povinnosti dokládat orgánům veřejné moci některé skutečnosti, které jsou reprezentovány referenčními údaji. Až když údaje nejsou referenčními údaji, nebo jsou nesprávné, či je zde o jejich správnosti pochybnost, může orgán veřejné správy požadovat doložení údajů.

Zdroj: Sněmovní tisk č. 638

Předchozí článekDalší článek