Dávka státní sociální pomoci

Ministerstvo práce a sociálních věcí, jako předkladatel, přišel s řadou novelizací zákonů týkajících se sociálních dávek. Stěžejní novinkou pak má být zavedení nového institutu jednotné dávky státní sociální pomoci. Jako další krok v plánu digitalizace veřejné správy by měla tato novinka opět ulevit mimo jiné od zbytečné byrokracie, která je jednou z vad systému. Složitost pociťují především žadatelé, kteří se právě díky zbytečnému zmatku nemusí k dávce dostat, či se o ní vůbec dozvědět. Mnohočetnost sociálních dávek je matoucí a opět nadbytečná. Cílem je vytvoření adresné dávkové pomoci, která úspěšně cílí na řešení ohrožení příjmovou chudobou českých domácností a zároveň prostřednictvím vnitřní tzv. pobízející konstrukce motivuje klienty dávkového systému k řešení své nepříznivé příjmové situace a vymanění se ze závislosti nebo plné závislosti na dávkách vlastními silami. Zároveň se snaží žadatele, nebo-li klienta jak uvádí důvodová zpráva, navést k zapojení se do zlepšení jeho příjmové situace.

Dle připravované novelizace dávkou státní sociální pomoci se stát podílí na nákladech fyzických osob potřebných k zajištění bydlení a živobytí a na nákladech souvisejících s výchovou nezaopatřených dětí. Náklady na dávku hradí stát. Dávka je tvořena jednou až čtyřmi složkami, kterými jsou složka bydlení, složka živobytí, složka dítěte a jako poslední složkou je pracovní bonus. Nárok na dávku vzniká, pokud je výše alespoň jedné složky vyšší než 0 Kč (dále stanoví zákon). Výše dávky na kalendářní měsíc se stanoví jako součet částek jednotlivých složek. Členům jedné domácnosti náleží jedna dávka a zároveň může být fyzická osoba pro nárok na dávku členem pouze jedné domácnosti. Domácnost může být i jednočlenná. Domácnost je tvořena členy domácnosti, kterými jsou např. rodiče a nezaopatřené děti a zároveň zletilé nezaopatřené dítě není členem domácnosti rodičů, pokud je členem domácnosti s manželem nebo partnerem podle zákona o registrovaném partnerství nebo jinou fyzickou osobou, se kterou společně uhrazuje náklady na své potřeby. Za rodiče se považují i fyzické osoby, jimž bylo nezaopatřené dítě svěřeno do péče nahrazující péči rodičů na základě rozhodnutí příslušného orgánu, manžel, partner rodiče nebo fyzické osoby, jíž bylo dítě svěřeno, vdovec nebo vdova po rodiči nebo fyzické osobě, jíž bylo dítě svěřeno, druh nebo družka rodiče nebo fyzické osoby, jíž bylo dítě svěřeno.

Orgány státní sociální pomoci, které dle návrhu budou oprávněny vykonávat tento úsek státní správy, jsou Úřad práce České republiky a Ministerstvo práce a sociálních věcí. Rozhodnými skutečnostmi se pro účely návrhu zákona rozumí rozhodný příjem, rozhodné náklady na bydlení a další skutečnosti, které mají vliv na vznik a trvání nároku na dávku nebo na výši dávky.

Zdroj: https://www.odok.cz/portal/veklep/material/KORND49ELRUW/

Předchozí článekDalší článek